دفتر برنامه ریزی

((بخشنامه به اداره آموزش و مدیران محترم گروه های آموزشی))

 

((موضوع: دستور العمل ثبت نام و برنامه ریزی آموزشی نیمسال دوم 96-95))

       با سلام و سپاس از همکاریهای صمیمانه مدیران محترم گروه ها وکارشناسان محترم و پرسنل دانشگاه ، ضرورت آگاهی از آخرین ضوابط و مقررات آموزشی سبب گردیده تا حوزه معاونت آموزشی اهم نکات بخشنامه های سازمان مرکزی را در قالب دستورالعملهای آموزشی به منظور یادآوری و توجه مدیران محترم گروههای آموزشی و کارشناسان در برنامه ریزی درسی هر نیمسال تحصیلی تهیه و صادر نماید. شایسته است مسئولین محترم بهتر از نیمسال های قبل در اجرای مفاد دستورالعمل های صادره اهتمام ویژه مبذول داشته و تمهیدات لازم را جهت اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن بعمل آورند.

یادآوری:

  1.  برنامه ریزی نیمسال دوم 96-95 در طول ایام هفته (از شنبه تا پنجشنبه) می باشد لذا لازم است برنامه ریزی تا پایان آخرین وقت کلاسی انجام شود.
  2. گروههای آموزشی می بایست ظرفیت های مصوب کلاس ها را در برنامه ریزی درسی خود رعایت نمایند در غیر اینصورت کلاسهای زیر حد نصاب حذف خواهد شد و چناچه حذف کلاس ها پس از شروع کلاس ها باشد، حق الزحمه استاد قابل پرداخت نخواهد بود .در موارد استثنایی، گروه مربوطه بایستی بلافاصله پس از مهلت حذف و اضافه با توضیحات کافی برای اخذ مجوز از شورای آموزشی واحد اقدام نمایند.
  3. با عنایت به بخشنامه شماره 37279/30 مورخ 22/02/93 سازمان مرکزی طول نیمسال دوم 96-95 در کلیه مقاطع تحصیلی به مدت 16 هفته می باشد بدیهی است پرداخت حق التدریس بر اساس 16 جلسه و یک جلسه برگزاری امتحان برای کلاسهای تئوری و هر واحد درس عملی 34 ساعت بر مبنای دو سوم حق التدریس نظری می باشد.
  • تقویم دانشگاهی:
  1. نام نویسی:از روز شنبه 02/11/95 تا پایان روز پنجشنبه 07/11/95( ثبت نام اینترنتی)
  2. شروع کلاسها : از روز شنبه 09/11/95

3- ثبت نام با تاخیر: از روز شنبه 09/11/95 تا پایان روز سه شنبه 26/11/95

       4-حذف و اضافه :از روز شنبه 23/11/95 تا پایان روز سه شنبه 26/11/95

      5-پایان درس:آخرین روز هفته شانزدهم روز پنجشنبه 11/03/96

      6-امتحانات پایان ترم: از روز چهارشنبه 17/03/96 تا پایان روز دوشنبه 29/03/96

نکات مهم:

  1. اساتید موظف هستند حداکثر 5 روز بعد از امتحان هر درس، نمرات امتحانی را اعلام نمایند.
  2. مدرسانی که در اعلام نمره تاخیر غیر موجه داشته باشند در نیمسال بعدی دعوت نخواهند شد.
  3. اساتید موظف هستند در مهلت مقرر نسبت به اعتراض دانشجو رسیدگی و چنانچه نیاز به تغییر نمره می باشد اقدام لازم صورت پذیرد .در صورت عدم رسیدگی به موقع اساتید و پاسخگویی مناسب، مدیران گروه باید راسا با هماهنگی معاونت آموزشی نسبت به رسیدگی به اعتراض نمره اقدام نمایند.
  4. امور آموزش در خصوص ثبت نام دانشجویان با توجه به تقویم دانشگاهی فوق اطلاع رسانی مناسب انجام دهد.
  5. آموزش در خصوص عدم تشکیل کلاس درسی، روز قبل اطلاع رسانی به دانشجویان گرامی را از طریق سایت دانشگاه انجام دهد.
  6. مدیران محترم گروه ها و اداره آموزش دانشگاه موظف اند قبل از ارائه درس به مدرسان حق التدریس، مجوز لازم را از حوزه معاونت آموزشی،دانشجویی و فرهنگی اخذ نمایند. طبق مقررات آموزشی بکارگیری مدرسان بدون مجوز کاملا ممنوع بوده و موجب برخورد انتظامی با افراد بکار گیرنده این قبیل مدرسان خواهد شد.
  7. مدیران محترم گروه می بایست در خصوص تطابق مدرک تحصیلی مدرسان حق التدریس با دروس در نظر گرفته شده دقت کافی را مبذول دارند در غیر اینصورت شناسه تدریس دچار مشکل شده و حق التدریس به مدرس تعلق نخواهد گرفت و مسئولیت متوجه مدیر محترم گروه مربوطه خواهد بود.
  8. از ارائه دروس با ساعت کم به اساتید متعدد در دروس موازی اجتناب شود.
  9. برای استفاده از اساتید جدید از بانک متقاضیان تدریس اداره کارگزینی و حراست استفاده شود.بکارگیری مدرسان بدون تشکیل پرونده در امور حراست و گزینش و اخذ تاییدیه قبلی ممنوع می باشد و مسئولیت بکارگیری متوجه  مدیران محترم گروه ها خواهد بود.

فضای آموزشی:

فضای آموزش اختصاص یافته برای هر گروه با توجه به تنوع رشته/ مقطع،  تعداد دانشجویان، مشخصه های ارائه شده و..... می باشد مسئول محترم آموزش می بایست این مهم را در برنامه ریزی درسی خود مد نظر قرار داده تا علاوه بر استفاده از زمان کامل تدریس، در طول روز دچار کمبود فضای آموزشی نگردد.

 

 

 

 

 

جدول شماره1-ظرفیت کلاسهای ساختمان آموزشی شماره1(مجتمع اصلی)

ردیف

شماره کلاس

ظرفیت

ردیف

شماره کلاس

ظرفیت

1

104

40

21

305آتلیه

25

2

107

40

22

306آتلیه

25

3

108

40

23

307

40

4

111

40

24

308

40

5

112

40

25

309

40

6

113

40

26

310

40

7

115

40

27

311

40

8

205

40

28

312

40

9

206/1

25

29

313/1

25

10

206/2

25

30

313/2

25

11

207

40

31

314

40

12

208

40

32

315سایت

25

13

209

40

33

401

40

14

210

40

34

403

40

15

211

40

35

405

40

16

212

40

36

406

40

17

213 کارگاه

25

 

18

214

40

 

19

215

40

 

20

304

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول شماره2-ظرفیت کلاسهای ساختمان شماره2:

ردیف

شماره کلاس

ظرفیت

1

500

40

2

502

20

3

505آتلیه

20

4

506

20

5

507

40

6

508

40

7

600

20

8

601

20

9

602

20

10

603

20

11

604

25

12

605

20

13

606

20

14

607

40

15

608

50

16

609 آتلیه

40

17

610

40

18

آزفیزیک1

20

19

آزفیزیک2

20

 

 

  • تذکر:

ثبت نام دانشجویان در مشخصه های بیش از ظرفیت فضای آموزشی قصور جدی محسوب گردیده و ضمن برخورد قانونی، مسئولیت اعتراض های احتمالی دانشجویان متوجه مدیران محترم گروه و مسئول آموزش و کارشناس مربوطه خواهد بود.

ظرفیت کلاسهای تئوری و عملی:

ظرفیت کلاسهای دروس تخصصی و عمومی(نظری) حداقل 25 نفر و حداکثر 45 نفرمی باشد، در موارد استثنایی و شرایط  مناسب (کلاسهای 70 متری) ظرفیت تا 50 نفر قابل افزایش است.

ظرفیت کلاسهای تربیت بدنی و ورزش(1) حداقل 25 نفر و حداکثر 30نفر .

ظرفیت کلاسهای عملی تخصصی 12 تا16 با توجه به تعداد محدودکارگاه ها و آزمایشگاه ها با هماهنگی معاون محترم آموزشی افزایش ظرفیت قابل بررسی است.

ظرفیت کلاسهای عملی پایه 16 نفر با توجه به تعداد محدودکارگاه ها و آزمایشگاه ها با هماهنگی معاون محترم آموزشی  افزایش ظرفیت قابل بررسی است.

ظرفیت کلاسهای عملیات صحرایی 15 نفر

ظرفیت کلاسهای پروژه تخصصی5 نفر

ظرفیت کلاسهای پروژهای عملی انفرادی 12 نفر

ظرفیت کلاسهای کارشناسی ارشد 25 تا 30نفر

ظرفیت کلاسهای آموزش قرآن کریم 35 نفر اعلام گردد.

  • جدول زمانبندی کلاسها:

با عنایت به بخشنامه صادره از سازمان مرکزی مبنی بر اهمیت اقامه نماز اول وقت و حضور فعال کلیه استادان، دانشجویان و کارکنان در نماز جماعت، برنامه ریزی درسی به گونه ای باشد که از تشکیل کلاس و یا امتحان در اوقات شرعی اجتناب شود.

(جدول شماره1)

در صورت 2 واحدی بودن دروس

در صورت 3 واحدی بودن دروس

وقت اول

30/9-8

وقت اول

15/10-8

وقت دوم

15/11-45/9

وقت دوم

45/12-30/10

وقت سوم

13-30/11

 

وقت نماز و نهار

14-13

 

وقت  نهار و نماز

14-13

وقت چهارم

30/15-14

وقت پنجم

15/17-45/15

وقت سوم

15/16-14

وقت ششم

19/30/17

وقت چهارم

45/18-30/16

 
  •  موارد مربوط به روسا، معاونین و مدیران گروههای آموزشی و اعضای محترم هیات علمی)
  1. طبق نظر ریاست محترم واحد، حضورمعاونین و مدیران گروههای آموزشی درتمام روزهای ایام ثبت نام الزامیست وساعت موظفی معمول در این ایام ملاک عمل نمی باشد. حضور کمتر، غیبت محسوب خواهد شد.
  2. حضور اداری مدیران محترم گروهها حداقل 3 روز در هفته از صبح تا بعدظهر (ساعت اداری)الزامی بوده و زمان تدریس نیز بایستی خارج از وقت اداری باشد. که این مهم بایددر برنامه ریزی نیمسال تحصیلی دوم سال 96-95حتماً مد نظر قرار داده و از پراکندگی ساعت حضور جدا اجتناب نمایند.(ساعت تدریس در سه روز حضور باید پس از ساعت 15 باشد)

3-در ایام ثبت نام برای رفاه حال دانشجویان گرامی مرخصی (ساعتی یا روزانه) یا ماموریت کارکنان بخش آموزش و ثبت نام ممنوع می باشد و موارد اضطراری صرفاً با تائید معاون محترم آموزشی امکان پذیر است.

 

((جدول ساعت تدریس اعضای هیات علمی))

(جدول شماره2)

نحوه همکاری اساتید

ساعت تدریس موظفی بر حسب مرتبه علمی

ساعت غیر تدریس موظفی بر حسب مرتبه علمی

مجموع ساعت تدریس و غیر تدریس

مربی آموزشیار

مربی

استادیار

دانشیار

استاد

مربی آموزشیار

مربی

استادیار

دانشیار

استاد

تمام وقت

16

16

15

14

12

16

16

17

18

20

32

نیمه وقت

13

12

10

9

8

3

4

6

7

8

16

 

 

((جدول شماره3))

نحوه همکاری اساتید

ساعت اضافه تدریس بر حسب مرتبه علمی

مربی آموزشیار

مربی

استادیار

دانشیار

استاد

تمام وقت

7

7

8

9

11

نیمه وقت

3

4

6

7

8

 

توضیحات:

  1. موظفی تدریس : تعداد ساعت تدریس یک عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به مرتبه علمی و سمت اجرایی بر اساس مفاد بخشنامه شماره 164343/35 مورخ 30/05/87 می باشد.
  2. حق التدریس: تعداد ساعت مازاد بر موظفی تدریس که یک عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت می تواند در بخش آموزش داشته باشد.

 

 

 

  1. ساعت تدریس: ساعت معادل هر واحد درسی که پس از اعمال ضریب مندرج زیر محاسبه می شود.

مقطع تحصیلی

دکتری تخصصی

کارشناسی ارشد

کارشناسی

کاردانی

ضریب دروس نظری

2

5/1

1

1

 

تبصره: برای محاسبه ساعت تدریس معادل واحد درس عملی ، ابتدا تعداد واحد عملی درس با استفاده از فرمول زیر به ساعت نظری تبدیل و سپس بر اساس جدول فوق، ضریب مقطع تحصیلی لحاظ می گردد.

ساعت نظری=    تعداد واحد عملی

  1. سقف ساعت موظفی تدریس: حداکثر واحد درسی و یا ساعت تدریس اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت شامل ساعت موظفی و حق التدریس، با توجه به درجه واحد دانشگاهی محل خدمت ، به شرح زیر تعیین می شود.

درجه واحد

عضو هیات علمی تمام وقت

عضو هیات علمی نیمه وقت

حداکثر واحد درسی

حداکثر ساعت تدریس

حداکثر واحد درسی

حداکثر ساعت تدریس

جامع

23

23

16

16

بسیار بزرگ

23

30

16

22

سایر واحدها

23

35

16

25

 

تذکر:

ساعت موظفی تدریس تمام اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت بر اساس حداکثر ساعت تدریس محاسبه می شود.

((جدول ساعت تدریس کلیه مسئولین هیات علمی دانشگاه))

(جدول شماره4)

ساعت موظفی بر حسب مرتبه علمی

حداکثرساعت تدریس بر حسب مرتبه علمی

 

روسا ی واحد ها

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  •  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

کلیه مسئولین هیات علمی دانشگاه

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

مدیران گروه

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
 

 

  • کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت می بایست ساعت موظفی خود را حداقل در سه روز و اعضای هیات علمی نیمه وقت حداقل در دو روز برنامه ریزی نمایند (در غیر اینصورت حق مرتبه علمی و حقوق آنها به نسبت کاهش حضور کاهش خواهد یافت).
  • اولویت تدریس با استادان تمام وقت و نیمه وقت واحد، دارندگان مدرک دکتری با مرتبه علمی استادیار به بالا و عضو هیات علمی سایر دانشگاه ها و نهایتا استادان ویژه مدعو می باشد.
  • هیچ عضو هیات علمی (تمام وقت و نیمه وقت)و مدعو مجاز به تدریس بیش از 8 ساعت در طول یک روز نمی باشد و در صورت تدریس بیش از 8 ساعت در روز حق التدریس تعلق نمی گیرد.
  • تدریس اعضای محترم شورای آموزشی و معاونین محترم در ایام سه شنبه ممنوع است.
  • ساعت تشکیل کلاس می بایست با تعداد واحد درسی و سر فصل مطابقت داشته باشد و از برگزاری کلاسهای 3 واحدی بصورت 4 ساعت در 12 جلسه اجتناب نمایند.
  • چنانچه در شورای آموزشی گروه ها، اعضای هیات علمی در خصوص تغییر سر فصل  دروس یا سایر پیشنهادات مواردی را مطرح نمودند، غالبا نیاز به استعلام از سازمان مرکزی می باشد لذا ابتدا در کمیته تخصصی گروه مطرح ، سپس با ذکر دلایل مستدل جهت ارسال به سازمان مرکزی به معاونت آموزشی واحدگزارش نمایند تا اقدام لازم بعمل آید.
  • به منظور تشکیل منظم کلاسها و رعایت مقررات آموزشی و بالا بردن سطح کمی و کیفی کلاسهای درسی، هر گونه غیبت اساتید و تشکیل  بدون هماهنگی و مجوزکلاسهای جبرانی به جز موارد اضطراری و یا تعطیلی از طرف دانشگاه موجه نخواهد بود ومدرس مربوطه علاوه بر برخورد آموزشی مشمول کسر تدریس خواهد شد.
  • آموزش موظف است حضور و غیاب اساتید را از اولین هفته شروع کلاسها انجام داده و به منظور جلوگیری از تضییع حق اساتید و ازدحام حجم کار در پایان ترم ،هر ماه نسبت به درج عدم حضور(غیبت) و یا جبران کلاسهای اساتید بصورت پرینت کامپیوتری (حضور و غیاب هفتگی اساتید) اقدام نموده و به حوزه معاونت آموزشی گزارش نمایند.
  • حضور و غیاب تمامی مدرسان در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-95 به صورت ثبت با اثر انگشت بوده و حضور و غیاب اعلامی فاقد اعتبار خواهد بود.
  • آموزش موظف است پس از اتمام مهلت مقرر حذف و اضافه، سریعاً نسبت به حذف مشخصه های زیر حد نصاب در سیستم آموزش اقدام نماید. در صورت عدم اقدام مدیر محترم گروه ،کارشناسان موظف به اعلام موارد به معاون محترم آموزشی می باشند.
  • کارشناس و مسئول آموزش می بایست ابلاغ اساتید را قبل از ارسال به حوزه معاونت آموزش از نظرمرتبه علمی استاد، نحوه همکاری و ساعت تدریس و..... کنترل نماید و به تایید مدیرگروه محترم برساند در غیر اینصورت مسئولیت آن بر عهده تمامی دست اندرکاران گروه آموزشی خواهد بود.
  • آموزش موظف است موارد ذیل را حداکثر تا پایان وقت اداری 18/09/95 به حوزه معاونت آموزشی ارسال نماید.

1-پرینت دروس ارائه شده گروه های آموزش در نیمسال دوم 96-95.

  1. فرم ساعت تدریس و حضور مدیران گروههای آموزشی مربوط به نیمسال دوم96-95 .

 

((اهم نکات مهم آموزشی دوره کارشناسی ارشد))

  1. بر اساس بخشنامه شماره 54407/30 مورخ 03/08/95 سازمان مرکزی ، موضوع بلااثر کردن نمرات مردودی در سوابق تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد کلیه افرادی که از سال تحصیلی 95-94 شروع به تحصیل نموده اند، چنانچه در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب ننموده اند نمرات آن درس یا دروس در همان نیمسال بی اثر شده و فقط در کارنامه ثبت باقی می ماند و در میانگین نیمسال و کل لحاظ نمی گردد.

توجه مهم: رای کمیته انضباطی دانشجویی(25/0) مشمول این بخشنامه نمی شود.

  1. شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در یک مقدمه 28 ماده و 38 تبصره در جلسه شماره232 مورخ 09/06/95 شورای برنامه ریزی آموزش و درسی دانشگاه و جلسه شماره 174 مورخ 24/06/95 هیات رئیسه دانشگاه تصویب و بر اساس بخشنامه شماره 47581/10 مورخ 10/07/95 سازمان مرکزی به واحد ها ابلاغ و برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 96-95 و پس از آن لازم الاجرا می باشد.
  2. سقف واحدهای دروس جبرانی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد12 واحد می باشدکه با نظر گروه تخصصی تعیین و صورتجلسه آن تنظیم می گردد. علیهذا با توجه به اینکه گذراندن درس روش تحقیق نیز برای تمام دانشجویان دوره فوق الزامی شده است، لذا کلیه دانشجویان دورکارشناسی ارشد شاغل به تحصیل که درس روش تحقیق را در دوره کارشناسی نگذرانده اند و اکنون نیز جزء دروس برنامه  درسی نمی باشد، ملزم به اخذ و گذراندن این درس بعنوان یکی از دروس جبرانی دوره به ارزش 2 واحد نظری قبل از اخذ پایان نامه می باشند.مسئولیت نظارت با مدیر گروه و مسئول آموزش می باشد.
  • همچنین گذراندن درس وصایا حضرت امام(ره) با حداقل نمره 10 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشجویان الزامی است.
  •   نمرات دروس جبرانی در محاسبه میانگین ترمی و کل دوره کارشناسی ارشد در نظر گرفته نمی شود و حداقل نمره قبولی در هر درس 12 از 20 می باشد.
  • با توجه به اینکه یکی از مدارک بسیار مهم و اصلی جهت تکمیل پرونده تحصیلی دانشجویان در کلیه مقاطع آموزشی، تایید تحصیلی می باشد لذا ضرورتاً دانشجویان می بایست در بدو ورود به دانشگاه نسبت به درخواست آن اقدام و از طرف گروه آموزشی پیگیریهای لازم صورت گیرد.(مسئولیت با کارشناسی گروه می باشد)
  • بر اساس بخشنامه شماره28186/30 مورخ 20/04/95 دانشجویان کلیه مقاطع در رشته های غیر پزشکی به هر دلیلی در امتحان پایان ترم یک یا چند درس غیبت کنند آن درس یا دروس از مجموعه دروس انتخابی آنان در آن نیمسال بدون ثبت هیچ نمره ای در کارنامه حذف می شود. در این صورت دانشجو موظف است ان درس یا دروس را طبق مقررات در نیمسالهای بعدی مجداد انتخاب نماید.
  • طبق دستور ریاست محترم واحد تمامی گروه های آموزشی می بایست در هر نیمسال حداقل دو جلسه گروه برگزار نمایند و صورتجلسه تصمیمات خود را به معاون محترم آموزشی ارائه نمایند.
  • این بخشنامه در تاریخ 29/08/95 به تایید ریاست محترم واحد رسیده و لازم الاجرا می باشد.

 

 

                                                      دکتر ولی اله کوهدار

                                                   معاونت آموزشی، دانشجویی و فرهنگی واحد

 

 

رونوشت:

  • ریاست محترم واحد جهت استحضار
  • معاون محترم اداری و مالی جهت استحضار
  • اداره کارگزینی هیأت علمی واحد جهت اطلاع
  • کارشناسان محترم گروه های آموزشی جهت اطلاع و اقدام لازم
  • مسئول محترم دفتر فناوری و اطلاعات جهت درج در وب سایت واحد
  • اداره روابط عمومی دانشگاه جهت اطلاع و اقدام لازم